Friday, December 30, 2011

life is ADIL

Aku tak pernah bersetuju dengan statement life is NOT fair.
Seakan – akan ia menguji kredibiliti Yang Maha Mencipta. 
Tapi, dalam ramai – ramai orang yang aku jumpa, belum ada yang sekepala dengan aku bab ni. 
Mungkin ada tapi aku tak tahu, kot. . 
Kehidupan aku slow sekarang kalah siput babi snail yang sedang berjalan – jalan nak lintas jalan.
Aku jugak bukan seorang juwita yang tegar mengarang puitis. Aku Cuma seorang tujuhbelas, jobless, dan 
Tak suka buat kerja rumah. Tak suka pon, tak da pilihan. Aku kena buat, tugas! Aku beralah dengan 
Orang yang cakap you don’t have choice in life. Memang pon. Tapi kita selalu berada diantara dua 
Simpang, buat atau tidak buat… nak atau tak nak. Tapi, ingat kita yang control outcome dia. 
Consequence? Mestilah ada. Misal? 
Pagi2, saat aku kembali membuta usai subuh yang hening, kedengaran sayup-sayup suara bonda 
Ayahanda berpesan-pesan, kerja rumah.. minta tolong pada anaknya yang pemalas tak boleh diharap ni.
Hari itu berlalu dengan mudah dan aman, aku pergi bermain dengan babies di rumah sebelah, tonton 
90210 di Starworld  dan ku sudahi televisyen dengan Tentang Dhia.
Maghrib, bonda ayahanda tiba dirumah yang serba kekurangan. Tiba2, kedengaran suara kecewa, mata 
dan batang tubuh yang letih itu merintih. aku lupa buat! Haaaih, tangguh lagi! Padan muka kau!
Kan, selautan serba salah merasuk jiwa raga aku.  Terkocoh kocoh aku pergi laksanakan yang aku 
tinggalkan.
Itulah! Fair la kan, goyang kaki kat rumah sedap2, orang kerja sana sini kerah peluh nak bagi makan aku, 
kerja sikit pon tak boleh buat. Guilt is not something that comes then goes. It can only go with a SORRY.
p/s: rajin2 lah tolong mak bapak kat rumah, ye!

No comments: